KİTAP RESSAMI 1: SURURİ

Yazan: @darecinar

Bu kitap 1947 baskı Kathlen Winsor'un Türkçe basılmış "Amber" kitabının kapağı. Kitabı 15 yıl önce "Ne güzel kapağı varmış diyerek" almıştım. O günden sonra da pek bakmaya fırsat olmadı. Salgın nedeniyle evlere kapandığımız günler, benim için kenara koyduklarım ile ilgilenmek için bir fırsat oldu. Kitaptan çok kapağı ilgimi çektiği için kapaktaki imzanın peşine düştüm.
Kimdi "sururi"?

İnternet aramalarında adını bulmak bayağı zamanımı aldı. "sururi" aramalarında pek bir şey bulamadım. Nadir kitapta başka hangi kitaplara kapak yapmış diye aradığımda "100 Sene Uyuyan Adam" "Vasfi Maksu" takma ismine ulaşınca hakkında yazılanları bulmaya başladım.
İmzanın sırrı benim için çözüldü.

Adı: SURURİ
Soyadı: GÜMEN

1920'de Bursa' da doğmuş Karikatürist ve ressam. Mimar Sinan Üniversitesi resim bölümünde okumuş. 1939' da ilk karikatürü "Karikatür" dergisinde yayınlanmış. Onlarca dergide çizmiş; Kırmızı-beyaz, Tasviri Efkar, Yedigün, Çocuk haftası, 1001 Roman, Afacan, Yıldız, bunlardan bazıları.

Sedat Simavi'nin öneriyle 1949'dan 1955'e kadar Hürriyet gazetesinde çizmiş. 1960 yılında ABD'ye yerleşmiş. ABD'de çizgi filmlerde ve reklam ajanslarında çalışmalarına devam etmiş. Eylül 2000'de ABD' de vefat etmiştir.

Kitap dediğimiz nesne bana göre sadece okumak için değil göze de hitap eden nesnedir. Onun için midir bilmiyorum şimdilerde kitap fotolarının yanına çiçek, güzel dekorlar ilave ediliyor. Yayıncılar bunu düşünmeli? Kitap kapaklarında eksik bir şey mi var? Bence albeni ve samimiyet biraz eksik.

Çizim kapaklar güzeldir, bakıldığında kitabın konusunu anlatır. Elinize aldığınız anda sizi büyüler. Özellikle 1970 öncesi kitap kapakları çizimdi. Benim bulabildiğim Sururi'nin çizdiği kitap kapakları: Amber, Köye Giden Gelin (Rakım Çalapala), Zümrüt (İhsan Koza)

Sururi'nin diğer çizim kitap kapakları konusunda ekleme yapmak isteyen yorum kısmına yazabilir. Bu gibi kitapları bulabileceğiniz yerler sahaflardır. Sahafları takip edin, kitap alın, sohbet edin. Bilgilerinden faydalanın.

Kaynaklar: cizgidiyari.com, Karikatürcüler Derneği